Wednesday, May 14, 2008

BLOG: UiTM JANGAN MENGARUTLAH...

Beberapa hari yang lalu saya ada terbaca dalam Berita Hairan tentang hasrat seorang besar UiTM kalau tak silap saya namanya entah saya tak nak ingat yang bercadang nak ujudkan satu kursus baru di UiTM iaitu kursus menulis Blog. Saya belek dan baca dua kali kenyataan pandir Si entah saya tak nak ingat ni untuk mencari kerelevenannya cadangan beliau tu. Tapi yang pasti kesimpulan saya ialah ini antara cadangan bertaraf hampeh dan paling hompong yang keluar dari kepalanya.

Mentang-mentanglah ada beberapa orang pembesar PEKEMBAR yang baru bangun tidur merepet-repet menyalahkan penulis blog sebab kalah dalam PRU 12 yang lalu maka si entah saya tak nak ingat ni pun dan dan nak ambik kesempatan nak bodek dan kalau boleh mimpi nak buat duit sikit.

Tak payah lah sibuk-sibuk nak adakan subjek penulisan blog ni sebab ramai dah yang di luar sini amat mahir dalam hal blog memblog ni. Tambahan pula ada banyak laman yang menawarkan khidmat atau ruangan untuk menulis blog secara percuma. Diajar pulak lagi secara detail dan dalam masa kurang dari lima minit kita dah boleh ujudkan blog kita sendiri. Kita dah boleh menulis dan mengeluarkan pendapat mengikut apa yang kita rasa. Lepas tu boleh pulak berseronok atau syok sendiri menulis dan membaca sendiri apa yang kita tulis. Kalau kebetulan tulisan atau pandangan kita berjaya menarik minat pembaca lain maka secara tak langsung kita dah dapat ramai kawan di alam maya. Jadi apa pula perlunya UiTM mewujudkan fakulti atau kursus khas untuk blog ni.

Kononnya dia ni nak jadikan penulis blog sebagai anggota masyarakat yang beretika dan menulis secara berhemah dan penuh tatatertib. Tertib dan hemah bentuk apa lagi yang nak ditonjolkan nya pun saya susah nak faham. Adalah lebih baik beliau kumpulkan semua penulis di semua akhbar arus perdana dan didik semula mereka tu cara menulis berita yang benar dan suci dari fitnah dan adu domba.

Kalau saya bawakan cadangan beliau ni ke pangkuan sahabat saya iaitu Tn Hj Razali Isnin ( saya dengar dah lama jadi Guru Besar ) dah tentu Hj Razali atau turut dikenali dengan nama Zali GESTAPO akan tergelak berdekah-dekah sampai menonggeng mengenangkan betapa canggihnya pendapat yang dikeluarkan ini. Ini lah dia tahapnya pemikiran peneraju UiTM masakini . Kalau kepala hotak dia yang dah menjadi bonsai , jangan lah pulak otak orang lain pun nak dibonsaikan sama.

Janganlah bagi malu orang lama macam Tn Hj Razali ni atau seorang lagi kawan lama En Kassim Abdullah dari Kg Padang Astana Raja. Mereka berdua ini adalah antara ratusan pejuang yang berani menyuarakan pendirian dalam kes GESTAPO 34 tahun dulu. Budak-budak sekarang ni tak tau dan kalau pernah tau pun mungkin dah lupa kisah perjuangan orang terdahulu ni . Lagi pun penulisan sejarah dikuasai oleh orang yang berkepentingan jadi banyak cerita sebenar yang disapu ke bawah lantai.

Agaknya kalau lah pembesar itu tadi ada di ITM 34 tahun dulu mungkin beliau hanya layak jadi tukang bawak air saja sebab otak kecik , hati pun turut kecik Cuma berani cakap besar bila ada orang besar di belakang. Kesianlah sikit pada budak-budak keluaran UiTM sebab dengan idea tak cerdik ini tak pasal-pasal budak UiTM kena kutuk.

Orang ni lupa agaknya atau mungkin tak tau sebab selalu menahan diri dalam serungkup tempurung PEKEMBAR bahawa dunia blog ni dah berkembang dengan amat pantas dan jauh dari jangkauan nya. Penulisan blog telah berkembang pesat dan mula membudaya dalam masyarakat Malaysia ni. Saya rasa elok dibiar ianya berkembang secara semula jadi dan tentang hemah dan tertibnya biarlah ditentukan sendiri oleh para pengamalnya. Saya percaya orang ramai sekarang dah cerdik dan tau membezakan apa yang baik dan buruk dan mampu menilai sendiri apa yang sesuai dan tidak sesuai untuk ditulis.

Adalah lebih baik pemikiran para penulis berkembang sendiri secara semulajadi dan saya pasti jika ada yang mula menyimpang dari tatsusila yang diterima pakai , maka ramai pembaca lain yang akan memberi teguran dan nasihat . Jadi tak perlu membazir duit menubuhkab satu lagi fakulti khusus untuk mengajar teknik memblog ni.

Kalau dah tak ada sangat kajian yang nak dibuat , elok rasanya pihak UiTM berbincang dan adakan pertemuan dengan pihak MARDI atau apa saja agensi yang besesuaian dan cari jalan bagaimana nak mengetinkan buah rambutan. Bila dah ditinkan boleh jugak dieksport keluar negara .Tentang bekalan jangan risau sebab rambutan adalah antara pokok yang amat mudah hidup dan sesuai dengan cuaca di negara kita. Cubalah buat macam orang siam yang dah lama mengetinkan buah laichi yang kita selalu telan tu. Ada jugak faedahnya untuk mengembangkan ekonomi bangsa.

Kalau kita perasan setiap tahun ribuan tan buah rambutan dibazirkan di negara kita ni. Tidak dapat dinafikan setiap musim buah rambutan yang lebat selalunya berakhir dengan hitam di pokok dan gugur sendiri kerana ketiadaan pasaran. Kalau dah terlalu banyak , tak ada orang yang berani nak melantak rambutan setiap hari. Buah yang tinggi kandungan gula ini akhirnya akan memasir jatuh ke tanah . Cubalah cari jalan selain dari mengetinkan , mungkin boleh diproses untuk mengeluarkan gulanya.

Kalau sepuluh atau dua belas tahun dulu sewaktu internet baru nak menjengah Malaysia boleh lah Norman Masrek budak tabligh yang mengajar di UiTM membuat soalan peperiksaan semester meminta pelajar membezakan antara internet dan email. Tapi hari ni jangan dibuat pasal nak buat soalan seumpama itu lagi. Naya ajer kena kencing nanti.

3 comments:

Siti Syawal said...
This comment has been removed by the author.
Siti Syawal said...

setuju tak payah diajar krusus penulisan blog ni..
menambah beban jam kredit pelajar je..

Unknown said...

www.birthdaypop.com jadiklah student biul yang genius dan kaya